«Вишиваночка» Лебідь Н. І.
Конспект інтегрованого заняття для дітей старшої групи
Мета: формувати уявлення дітей про День вишиванки, закріпити знання історії про вишиванку її орнаменти і значення кольорів, розвивати увагу, спостережливість, мовлення. Навчити дітей передавати побачене у процесі малювання , формувати уявлення про те, що вишивка – сімейний оберіг, що передається від покоління до покоління віками, розвивати інтерес до завдань художньо-естетичного характеру, кмітливість, творчу фантазію, виховувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, зокрема вишиванки як невід’ємного елементу українського вбрання.
Обладнання: сорочки-вищиванки, фарби (біла, зелена, червона), пензлики, вушна паличка, аркуш паперу.
Хід заняття:
Доброго ранку, мої малята,
Дуже рада вас вітати.
Наберем в долоні сміху
Кинем всім гостям на втіху.
Нашорошим наші вуха,
Щоб могли уважно слухать.
І поплескаєм завзято
Та й почнем наше заняття.
Сьогодні, діти, ми з вами зустрілися знову,
Про маленьких українців поведем розмову.
Про теплий, рідний, любий дім
І вишиваночки у нім.
Україна це чарівний і благодатний край. Саме тому наш народ і подарував неповторну українську вишиванку , про яку ми і поведемо сьогодні розмову.
З давніх давен вишита сорочка вважається оберегом. Є символом краси, здоров’я, щасливої долі, родової пам’яті, святості та любові.
Колись українських дівчат навчали вишивати ще з дитинства і вишивали вечорами аж до пізньої ночі. Вишивали вдома, або сходились до одної хати, вишиваючи співали. А мати, у якої була доросла донька, вихвалялась своїми вишиванками – на передодні свят вивішувала «провітрити» на подвір`я, щоб всі бачили. .
Вишиають різноманітні орнаменти
Геометричні орнамент – з геометричних фігур: трикутники, хрестики, зубчасті, прямі та хвилясті лінії, квадрати, кружечки, прямокутники).
рослинний орнамент- (квіти, пелюстки, різні листочки)
Давайте ж розглянемо орнаменти та кольори на вишиванках.
Що вони означають?
Калина – дівоча краса,
Листя дуба – сила.
Птах є символ людської душі, він впливає на людську долю.
Качки, голуби, жайворонки– символ наречених, а пара птахів є символом подружнього життя.
Соловей і зозуля – полюбляють дівочі рушники. Вони сумують коли вишити їх без пари.
Солов’я і зозулю вишивають на гільці калини – що символізує продовження роду..
Ластівка – добра звістка.
Вишивають кольоровими нитками і кожен колір має свою мову
Червоний колір символізує любов,
Чорний – журбу,
Білий – надію.
Синій колір – символ неба, сили і здоров’я.
Жовтий колір – символ сонця і хліба.
Зелений – символ життя, рослинного світу.
Дидактична гра «Яке наше вбрання?»
Мета: вчити дітей добирати відповідні прикметники до іменників.
– Українська сорочка яка? (вишита, біла)
– Українська спідничка яка? (яскрава, пряма, вишита)
– Українські чобітки які? (червоні)
– Український віночок який? (різнокольоровий, гарний, квітучий)
А зараз ми з вами трішки відпочинемо.
Рухлива гра «Передай віночок»
Діти стають у коло. Під веселу українську мелодію передають віночок одне одному. Коли музика зупиняється, дитина, у чиїх руках опинився віночок, виходить на середину і танцює з віночком на голові довільні рухи. Коли це хлопчик, то він вибирає собі дівчинку і танцюють удвох. Решта дітей весело плескають у долоні. Гра повторюється 3 рази.
Фізкультхвилинка.
(Діти стоять обличчям один до одного і промовляють)
На високій полонині (Піднімають руки вгору)
Ранок зустрічаю, (Розводять руки в боки)
На сопілці – перепілці ( Імітують гру на сопілці)
Співаночку граю.
Молодці сідайте.
Для закріплення нашого заняття намалюємо вишиваночку. Які чудові орнаменти у вас вийшли.